
52 καταστήματα βιολογικών προϊόντων έκλεισαν μόλις μέσα στους τελευταίους οκτώ μήνες, σύμφωνα με το αρχείο μας. Αν και το καταναλωτικό κοινό συνεχίζει να αναζητά και να εντάσσει στη διατροφή του τα οργανικά προϊόντα, εν τούτοις η αγορά περνάει πολύ δύσκολες ημέρες.
Σχήμα οξύμωρο αποτελεί το γεγονός πως ενώ καθημερινά διαβάζουμε στατιστικά στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν πως το καταναλωτικό κοινό όλο και περισσότερο αναζητά τα βιολογικά, από την άλλη τα καταστήματα κλείνουν το ένα μετά το άλλο. Το φαινόμενο σίγουρα χρίζει διερεύνησης και στοχασμού. Που μπορεί να οφείλεται το γεγονός αυτό ;
Ο Organic Life δίνει τη δική του εξήγηση… Θα λέγαμε πως οι κυριότεροι παράγοντες είναι οι παρακάτω δυο.
1)Super Market… Τα μεγάλα super market έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη του χώρου, όσον αφορά την παραγωγή και την αύξηση της κατανάλωσης. Από την άλλη όμως, έχουν απορροφήσει μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών οι οποίοι έχουν στραφεί σε αυτά, μειώνοντας έτσι τον τζίρο των μικρότερων καταστημάτων. Βέβαια επειδή σε ένα κατάστημα βιολογικών μπορεί κάποιος να βρει τεράστια ποικιλία προϊόντων και να χτίσει μια υγιή σχέση εμπιστοσύνης με τον καταστηματάρχη, ο οποίος όχι μόνον θα του προσφέρει σωστή ενημέρωση αλλά και φιλικό περιβάλλον, θωρώ πως είναι στην ευχέρεια του κάθε επαγγελματία να κερδίσει τον πελάτη του. Με μια προσεχτικότερη πολιτική όσον αφορά στα markup των προϊόντων είναι σίγουρο πως το κατάστημα δε θα πεθάνει ποτέ. Απλά ο κάθε χώρος θα έχει το… δικό του φανατικό κοινό.
2)Αγορά με πίστωση, επιταγές… Όλα αυτά τα χρόνια είχαμε μάθει να δουλεύουμε με… πίστωση. Ανοιχτά επαγγελματικά δάνεια, μεταχρονολογημένες επιταγές, αγορές με πίστωση και λανθασμένες επιλογές ήταν οι κυριότερες αιτίες οι οποίες έβαλαν τη θηλιά στην αγορά.
Μόνο στην Ελλάδα είχαμε τα παραπάνω φαινόμενα, τα οποία ήταν σίγουρο πως με μαθηματική ακρίβεια, θα ερχόταν κάποτε η στιγμή που θα πέφταμε στο λάκο που μόνοι μας ανοίξαμε. Στο εξωτερικό οι αγορές γίνονται μετρητοίς ή έστω με επιταγές ημέρας, συμβάλλοντας έτσι στην ανοικοδόμηση υγιών επιχειρήσεων.
Το φαινόμενο του αγοράζω τώρα και πληρώνω μετά 6-7 μήνες τον προμηθευτή ή τον παραγωγό, αποτελούσε Ελληνική πατέντα η οποία είχε αναγκάσει την αγορά να εξαρτάται για την εύρεση ρευστού και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της από τις τράπεζες.
Τώρα που οι χορηγήσεις από τους τραπεζικούς ομίλους γίνονται με το σταγονόμετρο, ο επαγγελματίας έφτασε σε αδιέξοδο, μιας και από εδώ και στο εξής καλείται να πληρώσει άμεσα όλες του τις υποχρεώσεις. Οχι μόνον τις τρέχουσες, αλλά και αυτές που είχε μεταθέσει για το… μέλλον. Η πτώση μάλιστα του τζίρου, σε συνάρτηση με το παραπάνω φαινόμενο τον εγκλώβισε οικονομικά με αποτέλεσμα το λουκέτο να αποτελεί μονόδρομο.
Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος, που αν και το καταναλωτικό κοινό συνεχίζει να αναζητά τα βιολογικά προϊόντα, εν τούτοις οι επιχειρήσεις του χώρου δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, με τα φέσια και καθυστερήσεις πληρωμών να διογκώνονται με επικίνδυνο ρυθμό.
Τα βιολογικά προϊόντα συνεχίζουν να αποτελούν έναν αναπτυσσόμενο κλάδο, που αξίζει τον κόπο να επενδύσει κάποιος σε αυτόν. Αν και τα σφάλματα του παρελθόντος τον έχουν προσωρινά εγκλωβίσει, εν τούτοις οι προοπτικές εξέλιξης είναι τεράστιες. Υπομονή, επιμονή, σκληρή δουλειά, σωστές επενδύσεις και στήριξη των τοπικών αγορών, είναι το μυστικό της επιτυχίας.
Άλλωστε, μη ξεχνάμε πως μέσα από την κρίση, είναι μια μοναδική ευκαιρία να εξυγιανθεί η αγορά και να μπει πλέον σε σωστές βάσεις. Το μόνο άσχημο είναι πως δυστυχώς μαζί με τα ξερά θα καούν και αρκετά χλωρά…
Παναγιώτης Μερεντίτης
Επιστροφή στα βιολογικά νέα |