Διαφήμιση
Στον Αη Στράτη ( Αγιο Ευστράτιο ) με φουσκωτό...
ai-stratis-banner
 
Μηχανή – Check
Αέρας στους αεροθαλάμους - check
Καύσιμα – full
Διάθεση – ακόμα πιο full
Και... το ταξίδι ξεκινάει !!!
 
Λαύριο – Αη Στράτης με φουσκωτό. Προορισμός αυτό το μικρό άγονο νησάκι του ΒΑ Αιγαίου, γνωστό στο παρελθόν ως τόπος εξορίας, το οποίο βρίσκεται νότια της Λήμνου.
 
ai-stratis-1
Στο λιμάνι του Αγίου Ευστρατίου
 
Το ταξίδι στο μεγαλύτερο μέρος του γίνεται σε ανοικτή θάλασσα, εάν εξαιρέσουμε το στενό Άνδρου – Εύβοιας και τη Σκύρο που δεσπόζει επιβλητική με τα πανύψηλα βράχια της.
 
Αυτός ήταν και ο λόγος που πριν τον απόπλου είχα φροντίσει να φουλάρω τα ντεπόζιτα βενζίνη και νερό και να έχω στο φουσκωτό ξηρά τροφή για... κάθε ενδεχόμενο.
 
Αν και το ταξίδι με καλή θάλασσα διαρκεί 4,5 ώρες περίπου, εαν ο Ποσειδώνας ξυπνήσει στραβά και θελήσει να δείξει τα άσπρα του δόντια, τότε καλό θα είναι να είσαι κατάλληλα προετοιμασμένος για οτιδήποτε και εάν συναντήσεις και φυσικά να έχεις άπλετο χρόνο στη διάθεση σου. Σε παρόμοιες περιπτώσεις δεν πρέπει να βιάζεσαι να φτάσεις. Άλλωστε αξία δεν έχει ο προορισμός, αλλά το... ταξίδι.
 
ai-stratis-3-limani-spitia
Καλός και ο προορισμός, αλλά το ταξίδι είναι αλλιώς...
  
Καλό θα είναι να υπάρχει και ένα δεύτερο σκάφος παρέα, για το φόβο κυρίως μηχανικής βλάβης, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπήρχε κάποιος φίλος με διάθεση για... ταλαιπωρία, μιας και όσο γοητευτικό και εάν φαντάζει το ταξίδι με φουσκωτό, άλλο τόσο κουραστικό είναι στην περίπτωση που σηκώσει θάλασσα.
 
Οι μετεωρολογικές προβλέψεις έκαναν λόγο για βόρειους ανέμους έντασης 5 μποφόρ στο Κάβο Ντόρο, με εξασθένιση σε 4, περίπου 20 νμ πριν από τη Σκύρο. Θα ταλαιπωρηθώ λίγο στην αρχή, αλλά στη συνέχεια ο καιρός θα μαλακώσει, σκεφτόμουν τη στιγμή που το φουσκωτό γλιστρούσε μαλακά στο νερό από τη γλίστρα του Λαυρίου.
 
Το ρολόι έγραφε 13:00 όταν το κλειδί γύρισε τη μίζα και ακούστηκε ο γλυκός ήχος της μηχανής, η οποία μόλις είχε κάνει το προβλεπόμενο service της.
 
ai-stratis-en-plo-3
Το ποιο επικίνδυνο που μπορεί να σου τύχει, είναι να μείνεις καραβοφάναρο από μηχανική βλάβη ή προβληματικά καύσιμα...
 
Η καλή ημέρα όμως από το πρωί φαίνεται. Ετσι λοιπόν ελάχιστα μίλια από το λιμάνι, ανοικτά του Βρωμοπουσίου, είδα ένα σκάφος να έρχεται με μεγάλη ταχύτητα από την περιοχή του Πόρτο Ράφτη σε διασταυρούμενη με τη δική μου πορεία.
 
Δεν άργησε να προσεγγίσει και διέκρινα τότε τα διακριτικά του. Αυτό μας έλειπε τώρα. Λιμενικό...
 
Με μια κρυφή ελπίδα πως δεν ερχότανε σε εμένα, συνέχισα κανονικά την πορεία μου. Αυτό όμως είχε βάλει ρώτα για την πλώρη μου, με σκοπό να με ανακόψει. Ωραία αρχή διακοπών σκέφτηκα και έκανα κράτη τη μηχανή, ακινητοποιώντας το σκάφος, έχοντας ακόμα μια αμυδρή ελπίδα πως απλά θα προσπερνούσαν. Οταν είδα όμως από το deck να κατεβάζουν μπαλόνια, τότε σιγουρεύτηκα. Εγω ήμουν το επόμενο τους θύμα...
 
ai-stratis-paralies-4
Υπομονή. Σε λίγες ημέρες θα απολάμβανα αυτό το τοπίο. Ας κάνουν τα όργανα τη δουλειά τους...
 
Οχι πως είχα φυσικά κάτι να φοβηθώ, αλλά όπως και να το κάνουμε, ένας έλεγχος από το καταδιωκτικό του λιμεναρχείου δεν είναι και ο καλύτερος οιωνός για απαρχή καλοκαιρινών διακοπών.
 
Πλαγιοδέτησα επάνω τους και τα όργανα άρχισαν. Αδεια εκτέλεσης πλόων, δίπλωμα, ασφάλεια ok μιας και ήταν άμεσα προσβάσιμα. Οταν φτάσαμε όμως στα σωστικά, εκεί υπήρξε ένα μικρό προβληματάκι, μιας και όπως ήταν φυσικό, ήταν χωμένα στο βάθος του ταμπουκιού και έπρεπε να αδειάσω το μισό σκάφος με πράγματα για να τους τα επιδείξω.
 
Αν και είχα στο φάκελο τα προβλεπόμενα έγγραφα που αποδείκνυαν πως τα σωστικά ήταν προβλεπόμενα, οι άντρες του λιμενικού επέμεναν να τους τα παρουσιάσω ( και μεταξύ μας, πολύ έκαναν ), παρά την έκκληση μου να το αποφύγουμε μιας και ξεκίναγα διακοπές και ήταν παραχωμένα.
 
 
Ετσι λοιπόν άνοιξα την καταπακτή και άρχισα να βγάζω σάκους και τσάντες με πράγματα, έως ότου φτάσω το βαλιτσάκι που φύλαγα τα σωστικά. Φαρμακείο, πυροσβεστήρας, καπνογόνο και τρία βεγγαλικά ήταν όλα τους εκεί. Αφού ελέχθησαν οι ημερομηνίες λήξης τους, μου τα επέστρεψαν πάλι πίσω.
 
Παιδιά ήρθατε μήπως από Κάβο Ντόρο ; Τους ρώτησα θέλοντας να αλλάξω θέμα συζήτησης ώστε να μη με βάλουν να τους επιδείξω και τα 11 σωσίβια που πρέπει να φέρω πάντα μαζί μου και τα οποία εαν εξαιρέσουμε 3 στον αριθμό που είναι άμεσα διαθέσιμα, τα υπόλοιπα είναι παραχωμένα σε σημείο που θα έπρεπε να αδειάσω το υπόλοιπο σκάφος από τα μπαγκάζια του καλοκαιριού και ήδη η ακαταστασία που επικρατούσε επάνω στο μικρό σκάφος ήταν περίσσεια.
 
ai-stratis-en-plo-2
Τα πρώτα μπουγέλα στο στενό Ανδρου - Τήνου δεν άργησαν να έρθουν. Και ακόμη ο καιρός δεν έχει φορτώσει καλά...
 
Οχι μου είπε ο ψιλός με τα navy μπλε που έκανε τον έλεγχο στα σωστικά. Απο Πόρτο Ράφτη ερχόμαστε. Εσύ που πας ; Με ρώτησε γουρλώνοντας τα μάτια όταν του είπα οτι πάω Λήμνο. Πόσες ώρες θα κάνεις ; Με ιδανικές συνθήκες είναι περίπου 5,5 ώρες ταξίδι του απάντησα.
 
Χαιρετηθήκαμε πολύ φιλικά λες και ήμασταν φίλοι από παλιά, τακτοποίησα τα πράγματα πάλι στη θέση τους και σήκωσα τη μανέτα του γκαζιού βάζοντας πλώρη για Κάβο Ντόρο, με τον ήχο ρεγκε μουσικής να κατακλύζει μελωδικά το κατάστρωμα.
 
Ο καιρός ήταν καλός 2-3 μποφόρ και το φουσκωτό πλάναρε στο κύμα με ταχύτητα 29-30 κόμβων. Από εκεί και επάνω η μηχανή όχι απλά ρουφάει, αλλά καταβροχθίζει με μεγάλη όρεξη τη βενζίνη, οπότε θέλησα να μην παρασυρθώ στη γοητεία της ταχύτητας.
 
Διανύουμε δύσκολη οικονομική περίοδο και δεν είναι εποχή για να κάνουμε πλούσιους τους βενζινάδες, αλλά κυρίως το κράτος, μιας και το 75% από τα καύσιμα είναι φόροι...
 
Προσεγγίζοντας την Κάρυστο, το τοπίο άρχισε να αλλάζει. Τη γαλήνια θάλασσα άρχισε να τη διαδέχεται ένα κυματάκι το οποίο γινότανε όλο και εντονότερο, με αποκορύφωμα το Κάβο Ντόρο, στο οποίο πλέον στο ελάχιστο μπλε της θάλασσας βοσκούσαν χιλιάδες μεγάλα άσπρα προβατάκια.
 
 
ai-stratis-en-plo
Τα πρώτα προβατάκια βγήκαν να βοσκήσουν στο μπλε. Σύντομα θα πολλαπλασιαστούν και θα γιγαντωθούν...
 
Το ταξίδι ήταν μεγάλο, η πορεία ήταν στα όρτσα επάνω στο κύμα και το χειρότερο, ήταν ανοικτή θάλασσα, με αποτέλεσμα το κύμα να αποκτάει μεγάλο ύψος αφού δεν υπάρχουν ενδιάμεσα νησιά να κόβουν τον καιρό.
 
Σύντομα τα 2 μποφόρ της αρχής του ταξιδιού, μετατράπηκαν σε φορτωμένο καιρό, με τη ταχύτητα του σκάφους πλέον, από τους 30 κόμβους να έχει κατέβει στους 10 και σε κάποια σημεία ακόμα και χαμηλότερα. Το σκάφος είναι μικρό, μόλις 6 μέτρα και δε μπορεί να παλέψει αντίστοιχα καλά το κύμα όπως πχ ένα 10τρο φουσκωτό, το οποίο θα μπορούσε να πλεύσει καλύτερα από το δικό μου σε ελαφρώς μεγαλύτερες ταχύτητες.
 
Το κύμα ερχόταν φρέσκο μέσα στο σκάφος μαστιγώνοντας το πρόσωπο μου, ενώ υπήρξαν και αρκετές φορές που πλημύριζε με νερά. Ευτυχώς που το φουσκωτό από τη φύση του δε βουλιάζει, ενώ έχει κατασκευαστεί για αυτόν ακριβώς το σκοπό. Να ταξιδεύει σε άσχημες θάλασσες.
 
Επι προσθέτως αρκετά διαθέτουν αυτοστραγγιζόμενο deck, γεγονός που σημαίνει πως ότι νερό μπει μέσα, μετά από λίγη ώρα με φυσική ροή, αδειάζει πάλι, επιστρέφοντας τον υγρό επισκέπτη, πάλι πίσω από εκεί που ήρθε.
 
Εχω ταξιδέψει αρκετές φορές με 6 και 7 μποφόρ κυρίως στις Κυκλάδες. Το κύμα όμως στο Κάβο Ντόρο αποκτάει άλλη διάσταση και είναι πολύ πιο δύσκολο στο τιμόνεμα του. Άλλωστε δε φημίζεται τυχαία η περιοχή αυτή για τις καιρικές της συνθήκες και τον πονοκέφαλο που προκαλεί στους ιδιοκτήτες μικρών αλλά και μεγαλύτερων σκαφών.
 
Φυσικά πάντα υπήρχε η εναλλακτική λύση να αποφύγω το Κάβο Ντόρο και να ανέβω Αη Στράτη από Σποράδες που εκεί σπανιότατα βγάζει καιρό. Δεν είναι λίγες φορές όταν στο Αιγαίο έχει απαγορευτικό με ανέμους έντασης ακόμα και 8 μποφόρ, στις Σποράδες να επικρατεί η απόλυτη μπουνάτσα.
 
ai-stratis-2
Ο οικισμός του Αγίου Ευστρατίου...
 
Η παράκαμψη σε μίλια όμως, είναι αρκετά μεγάλη, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη απόκλιση τόσο σε χρόνο, μα κυρίως στον οικονομικό προϋπολογισμό, που μεταφράζεται σε ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσόν.
 
Ετσι λοιπόν προτίμησα να μην παρεκκλίνω της πορείας μου και συνέχισα τη μάχη με το κύμα, με συνοδεία αυτή τη φορά λαϊκής και ρεμπέτικης μελωδίας. Άλλωστε και λίγη περιπέτεια δε χάλασε ποτέ κανέναν. Απεναντίας κάνει το ταξίδι πιο ενδιαφέρον κρατώντας σε αφύπνιση το χειριστή.
 
Παρόλα αυτά η απόσταση μεγάλη και ακόμα το νησί της Σκύρου, που βρίσκεται στη μέση της απόστασης, δεν έλεγε με τίποτα να… έρθει πιο κοντά. Πέρασε μάλιστα από το μυαλό μου να γυρίσω πίσω, μιας και τα εναπομείναντα μίλια έδειχναν να μη μειώνονται με τίποτα, αλλά οι ιστιοπλοϊκοί χάρτες, έδειχναν πως 30 ναυτικά μίλια πριν τη Σκύρο ο καιρός θα βελτιώνονταν.
 
Με αυτή λοιπόν τη προσμονή, συνέχισα για Λήμνο που ήταν ο αρχικός προορισμός. Εκεί θα συναντούσα καλή παρέα που με περίμενε αποτελούμενη από δυο ζευγάρια με φουσκωτά, τα οποία είχαν πάει με το καράβι της γραμμής 10 ημέρες πριν από εμένα.
 
ai-stratis-3-limani-fouskota
Τα τρία φουσκωτά της παρέας στον Αη Στράτη...
 
Σοφή επιλογή μιας και με αυτόν τον τρόπο, υπάρχει και διαθέσιμο όχημα στο νησί, για εξερεύνηση των χερσαίων προορισμών. Φυσικά ας μη παραβλέψουμε και το γεγονός πως έτσι το ταξίδι είναι πιο ξεκούραστο και ασφαλές, μιας και δεν κινδυνεύεις να μείνεις καραβοφάναρο μεσοπέλαγα από μηχανική βλάβη.
 
Εμένα όμως πάντα με γοήτευε η θάλασσα και το ταξίδι με φουσκωτό, όσο κουραστικό και εαν είναι το πολύωρο ταξίδι. Ετσι επέλεξα να τους συναντήσω εν πλω…
 
Λήμνο θα καθόμασταν 2-3 ημέρες ακόμα και μετά θα πηγαίναμε στον Αγιο Ευστράτιο. Σήμερα διαμένουν μόνιμα περίπου 270 κάτοικοι, οι οποίοι ασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία και την αλιεία, χωρίς να παραβλέπουμε φυσικά και τις τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια.
 
Εννέα ενοικιαζόμενα, με συνολικά 200 κλίνες, δυο ταβέρνες και δυο μπαράκια - καφετέριες, αρκούν να καλύψουν τις τουριστικές ανάγκες το νησιού.
 
ai-stratis-3-limani-spitia-3
 
Χρονιά ορόσημο για τον Αη Στράτη αποτελεί το έτος 1968. Ο καταστροφικός σεισμός εκείνης της χρονιάς ερήμωσε το νησί και ανάγκασε τους περισσότερους κατοίκους να μετακομίσουν στα μεγάλα κυρίως αστικά κέντρα.
 
Με την πάροδο του χρόνου όμως, η χώρα ξαναχτίστηκε και ο τόπος ξαναζωντάνεψε βρίσκοντας και πάλι τους ρυθμούς του.
 
Στις ημέρες μας λειτουργεί αγροτικό ιατρείο, σχολείο, βενζινάδικο κοντά στο λιμάνι, με το μοναδικό πρόβλημα να αποτελεί η απουσία τράπεζας ή έστω ΑΤΜ. Λύση δίνει το ταχυδρομικό Ταμιευτήριο που υπάρχει στην περιοχή, με μια σχετική όμως ταλαιπωρία, αφού η διαδικασία μεταφοράς χρημάτων είναι λίγο χρονοβόρα.
 
ai-stratis-3-limani-spitia-2
 
Εν πλω…  
Ύστερα από 2,5 ώρες ταξιδιού (χωρίς την καθυστέρηση από τον έλεγχο του λιμεναρχείου) προσέγγιζα πλέον τον όρμο Καφηρέα. Το σημείο δηλαδή που το Κάβο Ντόρο βγάζει τη μεγαλύτερη μανία του όταν έχει καιρό.
 
Η ταχύτητα σταθερά κάτω από 10 κόμβους και η σκέψη της επιστροφής για διακοπές σε φιλικότερες θάλασσες, ξαναπέρασε από το μυαλό μου.
 
Ελα μωρέ, σκέφτηκα και τελικά συνέχισα. Αφού οι προγνώσεις ανέφεραν πως μετά το Κάβο Ντόρο θα πέσει ο καιρός κατα 1 μποφόρ, όπως και τελικά έγινε. Μόνο που και σε αυτή την περίπτωση οι μετεωρολόγοι έπεσαν έξω. Η θάλασσα δεν έπεσε 10 μίλια μετά τον Καφηρέα, αλλά περίπου 25...
 
ai-stratis-pan
Στο βάθος ο οικισμός και το λιμάνι του Αγίου Ευστρατίου...
 
Προσεγγίζοντας τις ακτές της Σκύρου, είχε πάει ή ώρα 7 το απόγευμα. Μια απόσταση που υπο κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να διανυθεί σε 2,5 – 3 ώρες, τώρα χρειάστηκαν οι διπλάσιες.
 
Ο καιρός είχε πέσει αισθητά, αλλά παράλληλα ήταν και αργά το απόγευμα. Με 49 ναυτικά μίλια να απομένουν για τον Αη Στράτη, έπρεπε να παρθεί μια απόφαση. Εαν ο καιρός ήταν καλός, θα έφτανα οριακά με το νύχτωμα. Εαν όμως συναντούσα πάλι θάλασσα ή συνέβαινε κάποια αβαρία στο σκάφος, τότε θα με έπιανε η νύχτα μεσοπέλαγα.
 
ai-stratis-3-limani-spitia-4
Δεν διακινδύνεψα να με πιάσει βράδυ, πριν πιάσω λιμάνι... 
 
Ετσι λοιπόν κοίταξα το gps του σκάφους και βρήκα ένα κολπάκι που φάνταζε το ιδανικό αγκυροβόλιο για διανυκτέρευση. Δε χάλασε ο κόσμος, ας ήμουν στον προορισμό μου μια ημέρα αργότερα...
 
Πλέον έπλεα στη νότια ακτογραμμή, της Σκύρου, με προορισμό 2,5 μίλια δυτικά, προς τη βραχονησίδα Σαρακηνό και τον όρμο Ρενέ. Έναν υπέροχο κόλπο απόλυτα προστατευμένο από το βοριά, ο οποίος στο βάθος έχει τρεις γλώσσες με ισάριθμες μικρές αμμουδερές παραλίες.
 
Έριξα άγκυρα και αφού έκανα μια βουτιά στα καταγάλανα ήρεμα νερά ανέβηκα στο σκάφος να τηλεφωνήσω στην παρέα της Λήμνου, ώστε να ενημερωθούν για την αλλαγή του προγράμματος.
 
ai-stratis-3-limani
Λιμάνι Αγίου Ευστρατίου...
 
Σήμα όμως δεν υπήρχε πουθενά. Εφερα απογοητευμένος στο μυαλό μου κάτι διαφημίσεις για σήμα καμπάνα και στην πιο απόμερη περιοχή και άρχισα να σηκώνω πάλι την άγκυρα. Με το κινητό πλέον στο χέρι απομακρυνόμουν με ταχύτητα από τον όρμο προς τα ανοικτά.
 
Δε μπορεί σκεφτόμουν, κάπου θα εμφανιστεί έστω και μια γραμμούλα στην οθόνη του κινητού. Αφού ανοίχτηκα αρκετά και έγινε η κατάλληλη επικοινωνία, επέστρεψα στην ίδια παραλία και ετοιμάστηκα για διανυκτέρευση. Έκανα ένα μπανάκι να ξεπλυθεί η αλμύρα, έστησα την τέντα πλεύσης που έως τότε την είχα κατεβασμένη ώστε να μην εμποδίζει την ορατότητα μου και έκατσα στον πρυμνιό καναπέ απολαμβάνοντας μια παγωμένη μπύρα.
 
Με μοναδική παρέα καμιά δεκαριά αγριοκάτσικα, ο ήλιος άρχισε σιγά σιγά να γέρνει, χαρίζοντας στο τοπίο μια εικόνα μαγική. Ξαφνικά, την απόλυτη σιωπή έσπασαν έντονοι παφλασμοί κυμάτων. Φαίνεται πως μεγάλα κεφαλόπουλα ή λαυράκια βρήκαν κάποιο κοπαδάκι από μικρόψαρα, αποδεικνύοντας πως η τροφική αλυσίδα καλά κρατεί...
 
ai-stratis-paralia-limani
Η παραλία στο λιμάνι του Αγ. Ευστρατίου...
 
Το επόμενο πρωί με βρήκε μόνο μου σε μια απείρου κάλους τοποθεσία, με τη θάλασσα να φαντάζει λίμνη. Τί καλύτερο από μια πρωινή βουτιά στα πεντακάθαρα νερά. Απόλαυσα το καφεδάκι μου και με κρύα καρδιά, σήκωσα γεμάτος όμορφες εικόνες, την άγκυρα για τη συνέχεια του ταξιδιού.
 
Σε αυτό το σημείο, παρατήρησα πως ήδη ένα απλό ταξιδιωτικό αφιέρωμα, έφτασε τις πέντε σελίδες Α4 και βρισκόμαστε ακόμα στα μισά. Πρέπει να γίνει και μια μικρή παρουσίαση του Αη Στράτη, οπότε πρέπει να επισπευτεί η περιγραφή...
 
ai-stratis-paralies-7
Η άμμος του Αη Στράτη να λαμπιρίζει στον ήλιο...
 
Ο καιρός πλέον είχε πέσει αισθητά. Καβατζάροντας τη Σκύρο επικρατούσε άνεμος 5 μποφόρ δύναμης, τα οποία σύντομα έπεσαν σε τέσσερα. Έξι περίπου μίλια πριν τον Αγιο Ευστράτιο, η θάλασσα έπεσε ακόμα πιο πολύ, μετατρέποντας σε απόλαυση πλεύσης το ταξίδι.
 
Μια σύντομη στάση στο λιμάνι και πλώρη για Λήμνο με σκοπό να συναντήσω την υπόλοιπη παρέα με τα φουσκωτά και έναν ακόμη φίλο, τον Ακη, ο οποίος λόγω καταγωγής, ήταν εκεί για τις θερινές του διακοπές.
 
Ανοικτά του Μούδρου συνάντησα ένα γνώριμο φουσκωτό να κάνει συρτή. Ηταν ο Νίκος με το Βαγγέλη, οι οποίοι ψάρευαν αφρόψαρα, ενώ ήδη είχαν ρίξει και ένα παραγαδάκι, το οποίο πήγαμε παρέα και το σηκώσαμε.
 
ai-stratis-paralies-6
Ο Νίκος με τη Μύλη επιστρέφουν ύστερα από ψάρεμα στην παραλία στον Αη Στράτη που είχαμε δέσει. Πάλι ψάρι θα φάμε σήμερα...
 
Για την ιστορία να αναφέρω, πως τελικά με μπριζόλες τη βγάλαμε, μιας και δε σταθήκαμε τυχεροί. Οι επόμενες ημέρες όμως μας αποζημίωσαν, μιας και το ψάρι που ψαρεύαμε κυρίως με ψαροντούφεκο και καθετή ήταν άφθονο.
 
Ψαρεύαμε μόνον όσα μπορούσαμε να καταναλώσουμε τα οποία τα απολαύσαμε με κάθε τρόπο. Ψητά, τηγανιτά, κακαβιά, μπουγιαμπέσα αλλά ακόμα και... σούσι !!!
 
Πιάνω τον εαυτό μου όμως να πλατειάζει πάλι, οπότε ας παραλείψω τα τις Λήμνου και ως δια μαγείας, να προσπεράσω μερικές ημέρες και να πάω κατευθείαν στον Αη Στράτη, που επισκεφτήκαμε μερικές ημέρες μετά...
 
Οπως ανέφερα ήδη στην αρχή, το νησί στο παρελθόν είχε αποτελέσει τόπο εξορίας, ενώ είναι σχετικά άγονο, θυμίζοντας έντονα, Κυκλαδίτικα τοπία σε μεγάλο μέρος του. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι βελανιδιές, οι οποίες αρκετά συχνά, φτάνουν πολύ χαμηλά έως την παραλία.
 
ai-stratis-paralies
Οι βελανιδιές αποτελούν αρκετά συχνό συναπάντημα...
 
Το ελεύθερο camping, σε αντίθεση με το γειτονικό νησί της Λήμνου, απαγορεύεται και καλό θα είναι να μην το τολμήσετε, στην περίπτωση που δεν επιθυμείτε στενές επαφές με τις λιμενικές αρχές.
 
Καλύτερα προτιμήστε τη Λήμνο, που σε αρκετές περιοχές θα συναντήσετε αρκετούς κατασκηνωτές οι οποίοι απολαμβάνουν την επαφή τους με τη φύση, ενώ παράλληλα στηρίζουν και οικονομικά τις τοπικές επιχειρήσεις.
 
Την περίοδο που ήμασταν στον τόπο, σταθήκαμε λίγο άτυχοι, μιας και επικρατούσε μεγάλη κινητικότητα στο λιμάνι. Πλωτές εξέδρες, γερανοί και βαρέα οχήματα εργάζονταν με γοργούς ρυθμούς για την ολοκλήρωση του έργου επέκτασης του λιμανιού, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το Σεπτέμβρη του 2015.
 
ai-stratis-3-limani-geranos
Πλωτές εξέδρες και γερανοί στο λιμάνι...
 
Δεν απολαύσαμε έτσι, τη γραφικότητα του χώρου, με τη σκόνη και το θόρυβο από τα βαριά οχήματα, να είναι ανυπόφορα κάποιες στιγμές, αλλά δεν πειράζει. Το παραπάνω αποτελεί έργο πνοής και ας μας χάλασε εμάς για λίγο την ησυχία μας…
 
Ακόμα θυμάμαι τις λάντζες πριν από περίπου 25 χρόνια, οι οποίες προσέγγιζαν το καράβι της γραμμής ανοικτά του νησιού, με σκοπό να παραλάβουν τους λιγοστούς επισκέπτες. Την εποχή εκείνη, παιδί ακόμα εγω, είχαμε επισκεφτεί με την οικογένεια μου τη Λήμνο, λόγω εργασίας του πατέρα μου στις ανεμογεννήτριες του νησιού, ως εργοδηγού στη ΔΕΗ.
  
Το λιμάνι τότε ήταν πολύ μικρό, με αποτέλεσμα το καράβι να μη μπορεί να πιάσει. Σήμερα πλέον, τα πλοία δένουν κανονικά στο ήδη υπάρχον και σύντομα στο νέο.
 
Καθημερινά υπάρχει σύνδεση με Λήμνο με ένα μικρό επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο, ενώ 3-4 φορές την εβδομάδα υπάρχουν ακτοπλοϊκά δρομολόγια από Λαύριο και Καβάλα.
 
Το νησί έχει εμβαδόν 49,6 τετ. χιλιόμετρα και μήκος ακτογραμμής 37 χιλιόμετρα. Το όνομα του, που εμφανίζεται μετά τον 15 αιώνα, το οφείλει ή στον όσιο μοναχό Ευστράτιο που μόνασε στο νησί κατά την περίοδο της εικονομαχίας.
 
ai-stratis-paralies-2
 
ai-stratis-paralies-21
 
Πέρασε πολλές περιόδους ερήμωσης κατά τους Βυζαντινούς χρόνους, με τελευταία την περίοδο της Φραγκοκρατίας ( 13 – 14 ος αιώνας μ.Χ ). Προς τα τέλη του 15ου αιώνα, επανακατοικήθηκε μετά από ερήμωση δυο αιώνων περίπου, ενώ την ίδια περίοδο φαίνεται ότι χτίστηκε έξω από το κάστρο και το χωριό, στην θέση που βρισκόταν μέχρι τον σεισμό του 1968 ο μοναδικός οικισμός του νησιού.
 
Στα 1540 ανακαινίστηκε μέσα στο κάστρο ο προϋπάρχων ναός των “Πέντε Μαρτύρων”, ο οποίος φέρει δομικά στοιχεία αρχαίου ελληνικού ναού, όπως μαρμάρινοι κίονες και κιονόκρανα κορινθιακού ρυθμού.
 
ai-stratis-paralies-3
 
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες περιηγητών φαίνεται ότι από το 16 ο αιώνα και μετά, αναπτύσσεται η οικονομία του νησιού που βασιζόταν στη συλλογή βελανιδιών και στην κτηνοτροφία.
 
Στα ερείπια του παλαιού οικισμού διακρίνονται όμορφα παραδοσιακά σπίτια και νεοκλασικά δημόσια κτίρια όπως η Μαράσλειος Σχολή που είναι έργο της Αδελφότητας Αγιοστρατητών της Αιγύπτου, με σημαντική δωρεά του Εθνικού Ευεργέτη Γρηγορίου Μαρασλή.
 
ai-stratis-maraslios
Η Μαράσλειος σχολή...
 
Η απελευθέρωση του νησιού από τον τουρκικό ζυγό έγινε το 1912 με τους βαλκανικούς πόλεμους, χωρίς κάποια μάχη ή ναυμαχία, αφού δεν υπήρχαν Τούρκοι στο νησί.
 
Ο Άγιος Ευστράτιος συνδέθηκε με την πρόσφατη πολιτική ιστορία της χώρας μας, αφού χρησιμοποιήθηκε σαν τόπος εξορίας από το 1928 έως το 1962. Έτσι το νησί ταυτίστηκε με τις χειρότερες στιγμές της νεότερης ελληνικής ιστορίας φιλοξενώντας χιλιάδες πολιτικούς κρατούμενους.
 
ai-stratis-mouseio-dimokratias
Το μουσείο δημοκρατίας...
 
Σήμερα μπορεί ο επισκέπτης να γνωρίσει αυτή την πτυχή της ιστορίας του νησιού επισκεπτόμενος το “Μουσείο Δημοκρατίας”, που στεγάζεται στο ανακαινισμένο ιστορικό κτίριο, τον γνωστό “θάλαμο” των εξόριστων, το οποίο αποτέλεσε και χώρο μαρτυρίου για 38 εξόριστους της Μεταξικής Δικτατορίας που πέθαναν μέσα σε αυτό από πείνα το χειμώνα του 1941- 42, αρνούμενοι να αποκηρύξουν τις ιδέες τους υπογράφοντας την γνωστή σε όλους “Δήλωση”.
 
ai-stratis-mouseio-dimokratias-2
Εσωτερική άποψη του μουσείου...
 
Το νησί έχει διατηρήσει ακέραιο το φυσικό του περιβάλλον στο χερσαίο αλλά και στο θαλάσσιο χώρο του και γι' αυτό θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα διατηρημένα οικοσυστήματα στον χώρο του Αιγαίου. Για το λόγο αυτό άλλωστε είναι ενταγμένη ολόκληρη η έκταση του στο δίκτυο «Natura 2000». Το έδαφος του είναι ηφαιστιογενές και μόνο στο βορειοανατολικό μέρος η σύσταση του εδάφους αλλάζει.
 
ai-stratis-paralies-14
 
ai-stratis-paralies-15
 
Τα πετρώματα γίνονται αργιλικά σχηματίζοντας την μοναδική πεδινή έκταση, στη θέση Αλωνίτσι, η οποία στο παρελθόν (μέχρι το 1968) αποτελούσε τον αμπελώνα του νησιού. Το υπόλοιπο τμήμα του νησιού αποτελείται από σειρά λόφων και μικρών εύφορων κοιλάδων.
 
Μεγάλο μέρος της ακτογραμμής στην ανατολική κυρίως πλευρά αποτελείται από απόκρημνους βράχους και θαλάσσιες σπηλιές, στις οποίες βρίσκουν καταφύγιο οι μεσογειακές φώκιες μονάχους-μονάχους για να αναπαραχθούν.
 
ai-stratis-paralies-19
 
ai-stratis-paralies-20 
 
Ο Αγιος Ευστράτιος έχει επιλεγεί για την εφαρμογή ενός προγράμματος οικολογικής ανάπτυξης, με την ονομασία «Πράσινο Νησί», με την ενεργειακή κάλυψη του νησιού 100% από ΑΠΕ, το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, σε νησί μη ‘‘διασυνδεδεμένο''.
 
Για την διαχείριση και αποθήκευση της ‘‘απορριπτόμενης ενέργειας'' θα χρησιμοποιηθούν συσσωρευτές και μονάδες παραγωγής υδρογόνου με ηλεκτρόλυση.
 
Επίσης, θα αναπτυχθεί τεχνολογία εξοικονόμησης ενέργειας με εφαρμογές ήπιας ομαλής γεωθερμίας για κλιματισμό δημοσίων κτιρίων, καθώς επίσης θα γίνουν επιδεικτικές εφαρμογές στην μηχανοκίνηση με υβριδικά οχήματα και σκάφη ηλεκτρικά και υδρογόνου.
 
ai-stratis-paralies-12
 
ai-stratis-paralies-13
 
Σημ.: Αν και η σύμβαση για τις ΑΠΕ έχει υπογραφεί από τον Ιούλιο του 2011, σήμερα εν έτη 2014, ακόμα δεν έχει γίνει το παραμικρό έργο στο νησί. Είναι ακόμα όμως νωρίς. Μόλις τρία χρόνια έχουν περάσει. Εχουμε ακόμα καιρό…
 
ai-stratis-paralies-16
 
ai-stratis-paralies-17 
 
ai-stratis-paralies-18
 
Στα νότια του νησιού, στο τέως ακρωτήρι Τρυπητή, βρίσκεται το ομώνυμο μνημείο προς τιμήν του υποσμηναγού Νικόλαου Σιαλμά. Ο πιλότος έχασε τη ζωή του στις 18/06/1992 όταν το αεροσκάφος τύπου Mirage που πετούσε, κατέπεσε στη θάλασσα ύστερα από επικίνδυνο ελιγμό κατά τη διάρκεια αερομαχίας με τουρκικό F 16.
 
Το ελληνικό αεροσκάφος ήταν δεύτερης γενιάς, ενώ το τουρκικό τρίτης, γεγονός που σημαίνει την τεχνολογική υπεροχή του F 16.
 
ai-stratis-mnimeio
Το μνημείο Σιαλμά... 
 
Στην προσπάθεια του Σιαλμά να μην επιτρέψει στον Τούρκο πιλότο να του «πάρει την ουρά», έκανε βουτιά προς τη θάλασσα για να τον δυσκολέψει. Ξεπέρασε όμως τα όρια του αεροσκάφους, με αποτέλεσμα να μην καταφέρει να σηκωθεί και να καρφωθεί στη θάλασσα.
 
Στο πλέον ακρωτήρι Σιαλμά, έχει κατασκευαστεί μνημείο προς τιμήν του, το οποίο και επισκεφτήκαμε. Αυτό αποτελείται από μια Σπαρτιάτικη ασπίδα με ένα δόρυ και το ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ από κάτω, το οποίο αποτελεί και το σήμα της μοίρας στην οποία άνηκε.
 
Οι παραλίες... 
Οι γνωστότερες παραλίες οριοθετούνται στην πλειοψηφία τους στη δυτική μεριά, αν και σε κάποιες από αυτές, μόνο οχήματα 4x4 θα μπορέσουν να έχουν εύκολη πρόσβαση…
 
Η πλησιέστερη στον οικισμό, βρίσκεται ακριβώς δίπλα από το λιμάνι και διαθέτει κάποιες ομπρέλες, ντουζιέρα, αλλά και καμπίνα αλλαγής ρούχων.
 
ai-stratis-paralies-8
 
ai-stratis-paralies-9
 
Προς τα νότια και σε απόσταση 5 χλμ, θα συναντήσετε την παραλία του Αγίου Αντωνίου. Εχει άμμο και βότσαλα, ενώ λίγο παραμέσα θα απολαύσετε τη σκιά που θα σας χαρίσουν οι βελανιδιές.
 
Η επόμενη παραλία του Αγίου Δημητρίου, είναι μεγαλύτερη και έχει επίσης άμμο και πολλές βελανιδιές, με αυτή του Ρηγάρη (Τρηγάρη) να ακολουθεί.
 
ai-stratis-paralies-5
 
Στη συνέχεια θα συναντήσετε το Φτελιό και την ομορφότερη ίσως παραλία από όλες, το Λιδαριό. Η περιήγηση κλείνει με τις ακρογιαλιές Φράγκου και Τρυπητής οι οποίες είναι και οι τελευταίες πριν το νότιο άκρο, στο φάρο του νησιού.
 
Η τελευταία που μας έμεινε, είναι από την άλλη άκρη, στα βορειοανατολικά και ονομάζεται Αλονίτσι. Αποτελεί τη μεγαλύτερη παραλία, η οποία όμως είναι εκτεθειμένη στο βοριά, με το κύμα να έρχεται φρέσκο έξω, αποκτώντας μεγάλο ύψος λόγω των ρηχών νερών.
 
ai-stratis-paralies-10
 
ai-stratis-paralies-11
 
Εν πλω…
Οι ημέρες που είχα στη διάθεση μου άρχισαν να λιγοστεύουν. Η παρέα του Αγίου Ευστρατίου Σάββατο θα έπαιρνε το καράβι της επιστροφής, ενώ οι μετεωρολογικές προγνώσεις έδιναν πως ο καιρός θα φορτώσει τις επόμενες ημέρες.
 
Δεν υπήρχε λοιπόν λόγος παραμονής στο νησί και επειδή έπρεπε να προλάβω το κάβο Ντόρο πριν αρχίσει να αφρίζει και πάλι, έλυσα κάβους νωρίς το πρωί για την επιστροφή.
 
ai-stratis-arapis
Η βραχονησίδα Αράπης στο Κάβο Ντόρο με θάλασσα 3 bf. Από τις λίγες φορές που το κύμα δε ξεσπάει την οργή του στα βράχια της... 
 
Η θάλασσα αυτή τη φορά μου έκανε το χατίρι αφού επικρατούσε άνεμος δύναμης 3 και τοπικά 4 μποφόρ. Το ταξίδι ήταν μια πραγματική απόλαυση και πλέοντας με ταχύτητα 28 - 29 κόμβων δεν άργησα μετά από περίπου μια ώρα και τριάντα να λεπτά να προσεγγίσω τα απόκρημνα βράχια της Σκύρου.
 
Πλησιάζοντας το νησί, είδα λίγο πιο μακριά από την πορεία μου, κίνηση στην επιφάνεια της θάλασσας. Ένα κοπάδι δελφινιών κολυμπούσε στα ανοικτά και άρχισα να κάνω μεγάλους κύκλους γύρω τους δημιουργώντας απόνερα, στα οποία τα θηλαστικά άρχισαν να πηδάνε και να κολυμπάνε σε ελάχιστη απόσταση από το φουσκωτό.

 
 
Εβγαλα τη βιντεοκάμερα και άρχισα να τραβάω πλάνα με τα εντυπωσιακά άλματα τους. Το ίδιο φωτιά πήρε και η φωτογραφική μηχανή, μόνο που δεν κατάφερα να αποθανατίσω ένα καλό στιγμιότυπο.
 
Εως ότου να γυρίσει και να εστιάσει ο φακός στο σημείο που το δελφίνι εμφανιζόταν, η μηχανή κατάφερνε τελικά να καταγράψει μόνο τα απόνερα από τον παφλασμό που άφηνε όταν επέστρεφε στο υγρό στοιχείο.
 
ai-stratis-delfinia
Εκεί που έιναι ο αφρός, κλάσματα δευτερολέπτου πριν, δελφίνια έκαναν ακροβατικά...
 
Μετά από 15 λεπτά περίπου γνωριμίας, αποφάσισαν πως δεν ήθελαν άλλο παιχνίδι και με άφησαν να συνεχίσω προς το βορινό κομμάτι της Σκύρου, με τα απότομα βράχια να προκαλούν δέος.
 
Σε ορισμένα σημεία το βάθος έφτανε τα 60 μέτρα, έχοντας απόσταση μόλις 10-15 μέτρων από τα βράχια. Ωραίος τόπος για ψάρεμα σκέφτηκα και αμέσως έπεσαν στο νερό τα σύνεργα της συρτής αφρού.
 
ai-stratis-skiros
 
ai-stratis-skiros-2
Βόρεια Σκύρος. Βάθος... αμέτρητό !!!
 
Ψάρι όμως δεν τσίμπησε, έτσι είπα να πάω ως τα Λιναριά, για μια βουτιά και ξεκούραση. Το απόγευμα θα συνέχιζα για Κάρυστο, με σκοπό να προλάβω να περάσω το δύσκολο κομμάτι του Καφηρέα, πριν σηκώσει κύμα.
 
ai-stratis-skiros-3
Στα Λιναριά Σκύρου...
 
Λίγο πριν τη βραχονησίδα Αράπης στο Κάβο Ντόρο, διέκρινα ένα ύποπτο πτερύγιο στην επιφάνεια της θάλασσας. Λες να δω καρχαρία σκέφτηκα και αμέσως κατευθύνθηκα προς το μέρος του.
 
Τελικά δεν ήταν κάτι τόσο τρομακτικό, παρα μόνον ένα μοναχικό πιθανόν, δελφίνι, το οποίο μου έκανε εντύπωση, τόσο για το μέγεθος και το σχήμα του, όσο και για τον τρόπο που κολυμπούσε.
 
Πρόλαβα να τραβήξω μια φωτογραφία πριν εξαφανιστεί, την οποία παρατηρώντας αργότερα και ψάχνοντας στο διαδίκτυο, έβγαλα το συμπέρασμα πως πιθανόν να πρόκειται για σταχτοδέλφινο.
 
ai-stratis-staxtodelfino
 
Το είδος αυτό διαφέρει από την εικόνα του δελφινιού που έχουμε συνηθίσει, αφού δε διαθέτει ρύγχος, όσο και από τον τρόπο που συνηθίζει να κολυμπά, έχοντας το κεφάλι κυρίως μέσα στο νερό και αφήνοντας το πτερύγιο του έξω από αυτό.
 
Δυστυχώς δεν είχε όρεξη για παιχνίδια, έτσι λοιπόν συνέχισα για Κάρυστο με τον ήλιο να κρύβεται σταδιακά πίσω από την ακτογραμμή.
 
ai-stratis-karistos
 
Διανυκτέρευση στην Κάρυστο, ανεφοδιασμός σε καύσιμα και νερό και την επόμενη ημέρα, πλώρη για Τζιά, που έμεινα για τις τελευταίες ημέρες των διακοπών.
 
Φθάνοντας στο τέλος της άδειας, οι καιρικές συνθήκες δε μου έκαναν το χατίρι να εκμεταλλευτώ και το τελευταίο Σαββατοκύριακο για διαμονή εν πλω στο φουσκωτό.
 
Ο καιρός θα σήκωνε από την Παρασκευή βοριά δύναμης 7 bf. Ετσι λοιπόν ξημερώματα βγήκα στο λιμάνι του Λαυρίου, αφού πρώτα ο Ποσειδώνας μου χάρισε15 ναυτικά μίλια με άπλετο παιχνίδι στα μανιασμένα κύματα.
 
ai-stratis-epistrofi
 
ai-stratis-epistrofi-2
 
Η χώρα μας η οποία κυριολεκτικά βρέχεται από θάλασσα, καθιστά ιδανικό τρόπο διακοπών το θαλάσσιο τουρισμό. Ένα μικρό φουσκωτό σκάφος 4,5 μέτρων ή λίγο μεγαλύτερο πολυεστερικό, θα μπορέσει να σας πάει παντού και με ασφάλεια, εάν η θάλασσα δεν έχει κύμα.
 
Αν και ο κάτοχος ενός μικρού σκάφους στην Ελλάδα φορολογείται ως εφοπλιστής με υπέρογκα τεκμήρια, εν τούτοις πραγματικά αξίζει η κατοχή ενός σκάφους. Τόσα χιλιόμετρα ακτογραμμής που διαθέτουμε, αμαρτία να τα αφήσετε ανεξερεύνητα.
 
Ωχ τι είπα τώρα… Φορολογείται ως εφοπλιστής έγραψα. Μα οι εφοπλιστές υπό την απειλή πως θα κατεβάσουν την ελληνική σημαία από τα σκάφη τους, απολαμβάνουν φορολογική ασυλία και αφορολόγητο. Οι εφοπλιστές λοιπόν δε θα φορολογηθούν, εσείς όμως με τη βαρκούλα σας ναι…
 
Παρόλα αυτά, είπαμε. Αξίζει τον κόπο και ας κοιμάται το κράτος τον ύπνο του δικαίου…
 
ai-stratis-laurio
Στη γλύστρα του λιμανιού του Λαυρίου, το φουσκωτό περιμένει να φορτωθεί στο τρέιλερ για να μεταφερθεί στο parking, ρίχνοντας έτσι τους τίτλους τέλους...
 
Παναγιώτης Μερεντίτης
 
Πηγή ιστορικών στοιχείων: agios-efstratios.gov.gr
 
Χρήσιμα τηλέφωνα:
Κοινότητα Αγίου Ευστρατίου: 22540-93210
Αγρ. Ιατρείο Αγίου Ευστρατίου: 22540-93222
Αστυνομία Αγίου Ευστρατίου: 22540-93201
Λιμεναρχείο Αγίου Ευστρατίου: 22540-93393
 
 
 
 
 

 
 
 
 

 

 
 

 
 
 
 
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση

organiclife.gr | βιολογικά προϊόντα | Sitemap | Don`t panic, live... Organic !!! 
Organic Life. Οδηγός αγοράς βιολογικών προϊόντων και εναλλακτικών θεραπειών
 
Η ιστοσελίδα, χρησιμοποιεί cookies, με σκοπό την ομαλή λειτουργία της. 
............................................................................................................................................
Σημ.: Ολα τα άρθρα υγείας και λοιπές αναρτήσεις που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα, έχουν καθαρά και μόνον ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δε μπορούν να αντικαταστήσουν τη συμβουλή του ιατρού σας.